Sep 11, 2011

möödasõit vastutuules

Käisin eile nädal tagasi kohatud tsiki sünnipäevapeol. Istusime kümnekesi pubis, põhiliselt belglased ja sakslased, ja rääkisime Belgia õlledest (jõin mingit kummaliselt haput kraami). seltskond oli sõbralik ja lapselikult tore, eriti sünnipäevalaps ise, minuvanune ameeriklanna Michelle, kes säravalt naeratas, juues alkoholi asemel koolat ja vett. Kui pannkoogikohvikutest rääkima hakkasime, tuli välja, et olen vegan, mille peale noored rõõmsalt teatasid, et ei suudaks olla taimetoitlased, ja milleks olla vegan, kui võid süüa vabalt ringi jooksvate kanade mune. Olukord oli piisavalt pubine ja kaootiline, et ma ei hakanud midagi selgitama, samas süda kurvastas, kuna nende säravad naeratused ei teadnud, kust see tuleb, mida nad söövad. Ainult belglane Niels oli ütles, et püüab süüa vähem liha, sest tema teab.

Siiani on vegan olla olnud väga kerge (alustasin projekti saabumise päeval, 22. augustil). väga õige tunne, kiusatusi pole, viitsin korralikult süüa teha. Isegi magusaisu pole rohkem kui puuviljade järele. Mu korterikaaslane on taimetoitlane, nii et lihavaba keskkond .) Hakkasin veganiks (esialgu projektikorras 6 kuuks), sest ma pole kunagi eriline liha ega juustu fänn olnud ja rõõska piimagi ühikasse ei hangi, niisiis otsustasin liikuda otsustava sammu tervislikuma toitumise suunas, mis on ühtlasi eetilisem, kuna ei toeta loomade ebainimlikku (kui vastuoluline sõna - inimlikkus) kohtlemist toidutööstuses, mida liha, piima, juustu ja muna söömine paratamatult teeb. Seega menüü koosneb juur- ja puuviljadest, kaunalistest, pähklitest ja teraviljast. Ma pole kunagi varem end 3,5 nädalat järjest nii hästi tundnud, ausalt. Kuidagi ääretult õige tegu tundub see olevat, ei mingit kõhklust toidupoes ega köögis. Näiteks dilemma juustuvõileivaga - maitseb päris okeilt, samas mitte nii hästi, et loobuda ei suudaks, mitte eriti tervislik ja kokkuvõttes lihtsalt halvaks läinud piim, mis on saadud lehma masinaga lüpstes. Nüüd kadunud! Avokaado-tomativõilevaga on oluliselt vähem moraalset muret ,)

Mu esimene põhjus veganiks hakkamisel ei olnud loomad, aga nüüd on see teema kuidagi järjest rohkem esile kerkinud. Piimapakki laual nähes tundub see kuidagi ülimalt ebavajalik, sest see piim on saadud ühe looma puuri panemise hinnaga. Kes kardab, et loomsest toidukraamist loobudes jään millestki olulisest ilma, siis pole põhjust, sest mu toidulaud on rikastunud kümnete muude asjadega, mida ma varem ei söönud. Ma ei leia, et mul oleks vaja juua lehmapiima - veganitele tuntud vastuväide - ükski teine loom ei tarbi teisest liigist imetaja piima. Samuti, liha - inimeste hammaste järgi on kerge mõista, et meie liik pole mõeldud liha sööma (võrdle enda kihvi kassi kihvadega). Pealegi on ühiskonnas lihast loobumise kogemusest tehtud järeldused juba nii laialt levinud, et ma ei karda "mingitest ainetest ilmajäämist". Vitamiini B12, mida on näiteks munas, mida ma ka ei söö, võtan tabletina. Ainus toidulisand.

Ma pole vihane vegan, kes vastu rinda taob ja kõiki lihasööjaid laimab, mulle lihtsalt praegu tundub, et selline eluviis on minu jaoks kõige loomulikum, tervislikum ja süütundevabam.
Vihane vegan, aga õige sõnumiga äge video: http://www.youtube.com/user/Shell123ey#p/u/1/0F3w-XC3UJ4

,)

Sellega seoses meeldib mulle Hollandi ühiskonnas see, kui avalikult lastakse ebamoraalsuse vastu võidelda. Küllap tänu sellisele suhtumisele ongi Holland üks esimesi riike, kus geid võivad abielluda ja kus kanep on legaliseeritud. Paar päeva tagasi linnas ringi sõites märkasin oma kodu lähedal kabanduskvartali hoovi üles pandud hiiglaslikke plakateid, mille mõlemal poolel olid pildid sigadest. Ühel pool olid rõõmsad looduses või talus elavad sead, kellega inimesed käitusid sõbralikult, ja teisel pool plakatit olid toidutööstuse sead, pisikestes puurides, jõhkralt tapetud või kohutavates tingimustes oma järge ootamas. Piltide juures olid selgitused, kuidas loomi toidutööstuses koheldakse koos mingi organisatsiooni kontaktandmete & annetusarvega.
See on nii õige, et seda probleemi avalikult arutatakse.

9 comments:

  1. YAY! :D:D:D:D
    and happy for you as well :D
    GO VEGAN! :D

    ReplyDelete
  2. Vaata, et sa väga palju haput kraami ei tarbi (aka überkogustes hapud mahlad, puuviljad jne). Hammaste erosioon on kole asi.

    Muidu äge post, mulle meeldib, kuidas sa kirjutad :)

    ReplyDelete
  3. Siiski siiski.. update meditsiinilise biokeemia loengust. Kui sa ei toitu ühestki loomsest produktist, siis ca ühe kuni kolme aasta pärast on vitamiin B12 otsas ja sul kujuneb pahaloomuline kehvveresus (autoimmuunhaigus). Niisiis ära unusta mõnikord patustada.. või toidulisandeid tarbida.

    ReplyDelete
  4. B12 - idudest saab:)Mina idandan erinevaid asju.

    ReplyDelete
  5. Keha on ilmselgelt hästi kohastunud juhuks, kui tükk aega liha ei leia (1-3 aastat saab ilusti hakkama), aga ühel hetkel tekib ikka probleem. Kindlam oleks siiski B12 toidulisandina tarbida, sest kui neid idudes ongi, ei seda sealt tõenäoliselt piisavalt kätte.

    Muidu on su eetilised kaalutlused väga mõistetavad, aga miks sa arvad, et sa ökomune ja -piimatooteid tarbides loomade õigusi nii väga rikuksid? On see siis ju pigem sümbioos - nemad saavad süüa ja elupaiga, meie saame nende piima ja mune...

    ReplyDelete
  6. Nagu postituses mainisin, võtab B12 toidulisandina, nii et kehvveresust ei karda.

    Ökomunadest ja -piimast. (huh, tuleb pikk puukallistaja selgitus) kui loomi või linde kasvatatakse selleks, et inimesi toita, on see igal juhul juba eos nende ekspluateerimine. ainus eetiline viis piima ja mune süüa oleks süüa mingeid loomade ülejääke, kui vasikas mingil põhjusel ei taha enam oma ema piima ja siis inimene on nii lahke ja ei viska seda ära, vaid tarbib toiduks. isegi talus heinamaal kasvanud lehm toodab ju piima ainult oma vasikale ja ainult siis, kui tal on just sündinud vasikas. igal muul ajal teda piima tootma panna on vale (kujuta ette pidevas piimapaisus lasteta naist). ja isegi ökomunad on kõigele vaatamata oma emalt ära võetud koorumata tibud.
    ökotalus kasvavate loomade ja inimeste kooselu sümbioosiks nimetada on väga väänatud termin, kuna sealsed loomad pole ju õnnetud töötud ja kodutud, kes enne kurvalt tänaval lonkisid, kui inimesed neile töö ja ulualuse andsid. teine teema on muidugi masstootmistehastest päästetud loomad, aga ma ei tea, kas seda tehakse.

    ma tean, et see vastus tuli nüüd paras "no misasja", aga selline mõttekäik tekkis, kui nendele teemadele mõtlesin. nagu sissekandes ütlesin, et minu jaoks vegan olemine esialgu 6-kuune projekt, kuigi võin praegu väga tulihingelisena kõlada, ei vannu ma, et kogu eluks veganiks jään. küll aga võin vanduda, et ei söö mitte kunagi liha, mille kohta ma tean, et see on tulnud kohutavatest masstoodangu tapamajast. kuigi leian, et isegi rõõmsalt talus üles kasvanud looma toiduks tapmine on piisavalt julm tegu, et seda mitte soosida, on silmaklapid kerged tulema... pärast katse lõppu vaatan südametunnistuse üle ja valin uuesti, kuidas jätkata tahan.

    ReplyDelete